Glykol din vän i kylsystemet
Få saker finns där så stor okunskap om som oljor och glykol vilka ständigt ger underhållande men värdelösa trådar på forum och facebook. Tänkte försöka bringa lite klarhet i all dimma av tyckande. Jag tar inte ställning i frågan om glykol A är bättre än B för jag har aldrig sett någon tillverkare av kylarvätska uppvisa några mätbara utfästelser. Det är mest marknadsföringssnack och bullshit om "upp till X grader lägre temperatur"
Vad består kylarvätska av?
Avjoniserat vatten, glykol och tillsatser för att förhindra korrosion.
Vilka typer finns?
(Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns. För MC-bruk är det etylen som gäller. Sedan finns det olika generationer av tillsatspaket, OAT och klassisk är vanligast. Mer om det längre ner.
Vad skall jag blanda koncentratet med?
Det man vill undvika är att blanda med hårt vatten dvs vatten med mycket kalk som kan riskera att fällas ut i kylststemet. Har du kommunalt vatten kan du blanda med kranvatten på de flesta ställen (googla din ort). Vissa använder batterivatten men det är overkill om du inte bor där det är hårt vatten.
Färg
En gång i tiden kunde man säga att all glykol av färg X var blandbar med Y. Så är det inte längre! Vet du inte vilken glykol du har i kylststemet så töm och häll i en du vet. Så riskerar du inte att få en inkompatibel blandning. Det går inte heller att säga att vätska av färg Z är lämplig för vissa motorer eller dyl.
Livslängd
Hur ofta skall jag byta min glykol? Själva glykolen bryts inte ned så frysskyddet består det som bryts ned är antikorrosionstillsatserna. Klassisk glykol specificerar 2 år och OAT 5 år. Sannolikt längre än så i en mc som inte rullar dagligen året runt. I praktiken byter de flesta av oss troligen för ofta.
Lämplig för aluminiummotorer
Detta är något tillverkare av motorer slänger sig med. Mig veterligen finns där idag ingen glykol på marknaden ej lämplig för aluminium. Lämpligheten avgörs av korrosionstillsatserna och jag har aldrig sett glykol säljas utan tillsatser.
OAT
Den nya generationen av korrosionshämmande tillsatser. Dessa har längre hållbarhet och är miljövänligare. Dessutom ställs det hårdare krav på kompatibilitet med packningsmaterial.
Står det tex OAT eller etylhexanoat i innehållsförteckningen är du rätt.
Klassisk
Här består tillsatserna av salter från borat, nitrat eller fosfat. Kortare livslängd på tillsatserna men har fördelar bla bättre på att inte skumma och kavitera vilket försämrar kylförmågan. Står det tex Tetraborate i innehållsförteckningen är du rätt.
Exempel : KTM 2015+ rekomendras OAT. Innan dess skrivs etylenglykol lämplig för aluminiummotorer dvs båda varianterna är tänkbara.
Yamaha owners manual 2016: Etylenglykol lämplig för aluminiummotorer
Racing glykol
Det marknadsförs massor av färdigblandad kylarvätska för tävlingsbruk med helt icke verifierbara utfästelser och stor prislapp. Min uppfattning är att det är humbug. Där finns ytterst liten potential att förbättra kylförmågan på glykol+vatten. Potentiellt kan man minska skummande och bubbelbildning men tillsatser för detta finns redan i standardglykol. Kör man på asfaltbana och måste köra glykolfritt är Redline Waterwetter en rimlig tillsats för att uppnå detta men tillför inget till glykol.
Det säljs vattenfri kylarvätska som förhindrar att det kokar bla Evans waterless cooland. Den ebstår av 100% propylenglykol. Då ren propylenglykol inte kokar förrän vid 188C så slipper man kokning. MEN den leder också värme ungefär 20% sämre så du sminkar över problemet men skadar din motor med högre driftstemperatur.
OAT: 361782 54kr/L Glykol Longlife
Notera att det är samma sak i flaskorna men longlife är något dyrare.
Starta (Jula,macken,Rusta ÖoB mfl)
Klassisk: Glykol standard BS6580 40kr/l
OAT: Kylarglykol Gul long life 40kr/l
OAT: Kylarglykol Röd Long life 40kr/l
Kemetyl:
OAT: K-glykol
OAT: R-glykol longlife röd
OKQ8
OAT: OKQ8 glykol koncentrerad
OAT: OKQ8 Longlife Plus
Märkesvätska:
OAT: Castrol Radicool SF
OAT: Motorex 03
OAT; Motul Motocool Factory line
OAT: Motul Mocool
Klassisk: Motul Motocool Expert
Klassisk: Motorex 05
Klassisk: Engine ICE (OBS propylenglykol)
Vad består kylarvätska av?
Avjoniserat vatten, glykol och tillsatser för att förhindra korrosion.
Vilka typer finns?
(Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns. För MC-bruk är det etylen som gäller. Sedan finns det olika generationer av tillsatspaket, OAT och klassisk är vanligast. Mer om det längre ner.
Vad skall jag blanda koncentratet med?
Det man vill undvika är att blanda med hårt vatten dvs vatten med mycket kalk som kan riskera att fällas ut i kylststemet. Har du kommunalt vatten kan du blanda med kranvatten på de flesta ställen (googla din ort). Vissa använder batterivatten men det är overkill om du inte bor där det är hårt vatten.
Färg
En gång i tiden kunde man säga att all glykol av färg X var blandbar med Y. Så är det inte längre! Vet du inte vilken glykol du har i kylststemet så töm och häll i en du vet. Så riskerar du inte att få en inkompatibel blandning. Det går inte heller att säga att vätska av färg Z är lämplig för vissa motorer eller dyl.
Livslängd
Hur ofta skall jag byta min glykol? Själva glykolen bryts inte ned så frysskyddet består det som bryts ned är antikorrosionstillsatserna. Klassisk glykol specificerar 2 år och OAT 5 år. Sannolikt längre än så i en mc som inte rullar dagligen året runt. I praktiken byter de flesta av oss troligen för ofta.
Lämplig för aluminiummotorer
Detta är något tillverkare av motorer slänger sig med. Mig veterligen finns där idag ingen glykol på marknaden ej lämplig för aluminium. Lämpligheten avgörs av korrosionstillsatserna och jag har aldrig sett glykol säljas utan tillsatser.
OAT
Den nya generationen av korrosionshämmande tillsatser. Dessa har längre hållbarhet och är miljövänligare. Dessutom ställs det hårdare krav på kompatibilitet med packningsmaterial.
Står det tex OAT eller etylhexanoat i innehållsförteckningen är du rätt.
Klassisk
Här består tillsatserna av salter från borat, nitrat eller fosfat. Kortare livslängd på tillsatserna men har fördelar bla bättre på att inte skumma och kavitera vilket försämrar kylförmågan. Står det tex Tetraborate i innehållsförteckningen är du rätt.
Vad skall jag välja?
Det din tillverkare rekommenderar! Alla rekommenderar mig veterligen etylenglykol. Så då är frågan OAT eller klassiska tillsatser? Läs i din manual vad som skrivs.Exempel : KTM 2015+ rekomendras OAT. Innan dess skrivs etylenglykol lämplig för aluminiummotorer dvs båda varianterna är tänkbara.
Yamaha owners manual 2016: Etylenglykol lämplig för aluminiummotorer
Racing glykol
Det marknadsförs massor av färdigblandad kylarvätska för tävlingsbruk med helt icke verifierbara utfästelser och stor prislapp. Min uppfattning är att det är humbug. Där finns ytterst liten potential att förbättra kylförmågan på glykol+vatten. Potentiellt kan man minska skummande och bubbelbildning men tillsatser för detta finns redan i standardglykol. Kör man på asfaltbana och måste köra glykolfritt är Redline Waterwetter en rimlig tillsats för att uppnå detta men tillför inget till glykol.
Det säljs vattenfri kylarvätska som förhindrar att det kokar bla Evans waterless cooland. Den ebstår av 100% propylenglykol. Då ren propylenglykol inte kokar förrän vid 188C så slipper man kokning. MEN den leder också värme ungefär 20% sämre så du sminkar över problemet men skadar din motor med högre driftstemperatur.
Var köpa glykol?
Biltema
OAT: 361780 47kr/L Glykol koncentratOAT: 361782 54kr/L Glykol Longlife
Notera att det är samma sak i flaskorna men longlife är något dyrare.
Starta (Jula,macken,Rusta ÖoB mfl)
Klassisk: Glykol standard BS6580 40kr/l
OAT: Kylarglykol Gul long life 40kr/l
OAT: Kylarglykol Röd Long life 40kr/l
Kemetyl:
OAT: K-glykol
OAT: R-glykol longlife röd
OKQ8
OAT: OKQ8 glykol koncentrerad
OAT: OKQ8 Longlife Plus
Märkesvätska:
OAT: Castrol Radicool SF
OAT: Motorex 03
OAT; Motul Motocool Factory line
OAT: Motul Mocool
Klassisk: Motul Motocool Expert
Klassisk: Motorex 05
Klassisk: Engine ICE (OBS propylenglykol)
Tack för bra info!
SvaraRaderaKöpte hem glykol till min 690 enduro -16. Jag valde Motorex Coolant M3.0 som står i manualen för då vet jag ju att det blir rätt.
Vätskan i M3 flaskan är röd/rosa. I hojen är vätskan ljust grön/blå *suck*
Då verkstan inte tagit betalt för byte av glykol någon gång vid service bör det ju komma från fabriken. Omöjligt att veta såklart men någon form av etylen får man väl ändå förutsätta.
Går det att blanda OAT med inte-OAT om det nu är något annat än OAT i hojen nu?