Ekerhjul och fälgar till KTM
Jag stöter regelbundet på folk som har problem att hitta rätt när det är dags för nya fälgar. Dessvärre har KTM stor spridning i kvaliteten på sina fälgbanor, från Excel som är top notch till Behr som är tillverkat av begagnad mjukost och blir krokigt när man tittar argt på fälgbanan. Så att köpa nya originalfälgar är ganska ofta inte en klok lösning till sin KTM. Därvid väljer många att köpa en aftermarketfälg och påtagligt ofta blir det fel. Vill man göra det lätt för sig så skickar man bara hjulen till Wheelsandparts som är grymt duktiga och rimliga i pris, får en ny fälgbana monterad och kör vidare. Annars rekommenderar jag att läsa vidare.....
790/1090/1190 använder sig av normalt ekringsmönster och fälgbanorna har blivit ännu bredare med 2.5" fram och 4.5" bak. Veka är bara förnamnet. Skall man byta till rimligt smala och starka fälgar så behöver man även byta ekrarna då originalet blir för långa.
Fälgbredd:
Alla däcksbredder har en lämplig fälgbredd de fungerar bäst ihop med, då får man korrekt profil och däckets stomme fungerar som tänkt. Bredare däck behövs för tyngre cyklar och högre farter på landsväg. Detta har gjort att KTM monterar allt bredare fälgar på hojarna. Baksidan av bredare fälgar är att de blir vekare och lättare kroknar vid offroadkörning samt att bredare däck fungerar sämre på löst underlag. Kör man offroad med 21/18" hjul så rekommenderar jag framfälg med 1.60" bredd för hardcore och 1,85" till de som vill behålla fin profil på landsvägsdäck. Bak så föredrar jag 2,50" fälg då det är perfekt till 140/80-18 som är den bästa dimensionen för bakdäck på löst underlag.
Ekringsmönster
KTM använder sig av tre olika ekringsmönster på sina hjul bara för att göra livet lite besvärligare.
1. Normal eller japansk ekring där varje eker gör ett enkelt kors. 2. Vice-versa eller europeisk ekring har en omvänd ordning på ekringen och därmed behövs annat borrningsmönster i fälgen. 3. Normal 3-kors ekring där ekrarna har en annan vinkling och korsar 3 andra ekrar, tanken med detta är att ekringen skall tåla högre laster, kräver dock även detta annan hålborrning.
Enskilda modeller:
KTM/Husaberg/Husqvarna SX/EXC 125-570 har alla samma ekring och fälgbanor. Det är normalt ekringsmönster och 36 hål. Det går inte att byta från 19" till 18" fälgbana bak utan att byta ekrar.
SXS Under några år så såldes SXS hjul som HardParts och satt på exotiska lågserieproduktioner. Dessa har lättare nav samt 32 ekrar istället för 36 för att spara vikt. Fälgbanorna säljs inte från KTM längre men går att beställa från Excel och det ryktas att man kan ekra på vanliga fälgar från Honda som har 32 ekrar på CRF.
Rally Factory Replica- har framnav tillverkade av Talon och deras egna 3kors ekring. Standard SX/EXC fälgar passar således inte. Däremot är det samma mönster som i många kinesiska hjul då dessa kopierat Talons nav.
640/950/990 Adventure framhjul med dubbel bromsskiva
2,15" bred Behr fälg som är ruskigt usel och bör bytas till något högkvalitativt om man vill sluta kröka hjulen. Vice versa ekring så special fälgbana företrädelsevis 1.6" bredd.
640/660/950/990 Bakhjul med ryckutjämnare
Detta hjul har en vice versa ekring och en avvikande ekeruppsättning. Har man en 950/990 är fälgen dessutom 4,25" bred.
690 Båda hjulen är vice-versa ekrade och kräver således fälgbana för detta.
Kommentarer
Skicka en kommentar