Välj rätt bensin till din KTM

Ett idealt bränsle skall brinna snabbt under stor energiutveckling och absolut inte självantända. Problemet med detta i praktiken är att vissa av dessa egenskaper är motstående och det går därmed inte att uppnå allt samtidigt utan det blir en kompromiss.

Aromater finns det någa % av i all bensin, den är känd för att svåra att få att självantända och har således högt oktantal. 100% aromater säljs i liten flaska som oktanbooster. De brinner dock långsamt och har lågt energiinnehåll. Detta gör att mycket aromater inte är något eftersträvansvärt i sig utan du skall ha så pass mycket av högoktaniga delar att den totala mixen inte självantänder.( Det som kallas detonationer eller spikning till vardags)
Sen finns där kolväten ( vissa olefiner) som har hög brinnhastighet och utvecklar stor energi på bekostnad av att de lätt självantänder. Detta är av extra vikt i motorer med höga varvtal och stor borrning där det finns ont om tid för bränslet att brinna upp. Det är rätt ihopkok av de olika beståndsdelarna som ger mer eller mindre effekt....

Om vi tar två extremfall, överladdad bilmotor som varvar 6000RPM vs. 250cc MX motor som varvar 14000RPM.

Den överladdade bilmotorn vill ha ett bränsle med jättehögt oktantal så man kan öka laddtrycket utan detonationer, att bränslet brinner långsamt med måttlig energiutveckling spelar mindre roll för man kan alltid vräka in mer soppa och laddtryck. En kombination som trivs bra på E85 eller något annat högoktanigt.

Tvärt om ser det ut i en KTM 250SXF, behovet av jättehögt oktantal finns inte för att undvika detonationer däremot får man en motor som går uselt om man har en massa beståndsdelar som brinner långsamt. Här behövs en soppa som brinner snabbt och utvecklar mycket energi.

Så vilken bensin skall jag välja när jag tankar?
Om vi håller oss till pumpbensin så är svaret DET GÅR INTE ATT VETA. Inga av bränslekedjorna släpper några ur effekthänseende relevanta specifikationer på sin bensin. 98 oktan behöver inte innehålla mer energi eller brinna snabbare än 95. Det enda specifikationen säger är att den har ett högre oktantan, och som jag skrev ovan så har oktantalet i sig ingen påverkan på effekt.

Det som ger effekt är att ha stort innehåll av de kolväten som brinner snabbt och energirikt. Och det är ingen som berättar vad de har för recept på sin bensin bla därför att det varierar från batch till batch. Den enda som ger någon utfästelse är Shell Vpower som innehåller högre halter ETBE vilket är en syresättare som ger potential att med ombestyckning ge 1% eller så i ökad effekt.

Men min KTM går bäst på 98 oktan?
Placeboeffekten av att tanka bränsle XYZ är betydligt större än den eventuella skillnad som kanske finns i bränslets komposition. Skall det göra någon verklig skillnad så är det racesoppa avpassad för motortypen och timmar i bromsbänk för att anpassa bränsle och tändningsmapp. Annars tycker jag det rimliga är att följa KTM rekommendation.

På vanlig svenska så är det blyfri 95 från valfri mack.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3