Rätt olja i KTM hydraulkoppling
Där finns tre olika system
för den hydrauliska kopplingen till KTM. Dessa är inte kompatibla med varandra
och det går inte att mixa delar mellan dem. System som anpassas för bromsvätska har tätningar i EPDM gummi vilka inte är kompatibla med vätskor på oljebas. System byggda för olja har NBR eller Viton i sina tätningar och dessa är inte kompatibla med bromsvätska som kemiskt liknar glykol och andra alkoholer.
Brembo tillverkar ett system baserat på bromsvätska där det står ”Use only DOT 4
brake fluid” eller liknande på locket till behållaren. Då skall du enbart fylla med bromsvätska
av DOT 3 DOT 4 DOT 5.1, vilken av dessa du väljer spelar i praktiken ingen roll.
Står du med luft i kopplingen och inte har bromsvätska tillgängligt så häll i
vatten för att ta dig hem. Väl hemma får du givetvis tömma och återfylla
systemet men det tar inte skada av någon dag med vatten i och du lär inte ha så hög driftstemperatur att det kokar. Häll absolut inte i olja.
Magura har två olika system som inte visuellt går att skilja åt. Ett system där det på locket står ”use only mineral oil”. Detta
innebär att systemet skall fyllas med en olja, vilken spelar ingen roll. Med ”mineral
oil” menas dessutom inte att den behöver vara mineralolja och inte syntetisk
olja utan enbart att det är en olja.
Original rekommendation var tidigare Magura blood och numera Motorex 75. Detta är en tunnflytande hydraulolja med viskositeten ISO VG 15. Översatt till något lätt tillgängligt och billigt är en gaffelolja med SAE viskositet 2,5 eller 5. Biltemas 5w gaffelolja 36-961 är ett exempel som är lätt tillgängligt och billigt. Står man med luft i kopplingen och där inte finns gaffelolja i närheten går det utmärkt med precis vilken motorolja eller hydraulolja som helst för att ta sig hem. Tjock olja ger dock en tungjobbad koppling framförallt vid kyla.
Detta system sitter på de flesta KTM cyklar förutom nyare cyklar ur gatprogrammet
För att göra livet besvärligt så finns Maguras system i precis samma utförande fast avsett för DOT4 dvs bromsvätska (se Brembo ovan). Detta sitter på bla 1190/1290 och då står där på locket "Use only DOT4". Renoveringskitten är bytbara mellan dessa pumpar så man kan bygga om ifall man tex bytt slavcylinder eller använder kopplingspumpen som bakbroms för stunt.
Original rekommendation var tidigare Magura blood och numera Motorex 75. Detta är en tunnflytande hydraulolja med viskositeten ISO VG 15. Översatt till något lätt tillgängligt och billigt är en gaffelolja med SAE viskositet 2,5 eller 5. Biltemas 5w gaffelolja 36-961 är ett exempel som är lätt tillgängligt och billigt. Står man med luft i kopplingen och där inte finns gaffelolja i närheten går det utmärkt med precis vilken motorolja eller hydraulolja som helst för att ta sig hem. Tjock olja ger dock en tungjobbad koppling framförallt vid kyla.
Detta system sitter på de flesta KTM cyklar förutom nyare cyklar ur gatprogrammet
För att göra livet besvärligt så finns Maguras system i precis samma utförande fast avsett för DOT4 dvs bromsvätska (se Brembo ovan). Detta sitter på bla 1190/1290 och då står där på locket "Use only DOT4". Renoveringskitten är bytbara mellan dessa pumpar så man kan bygga om ifall man tex bytt slavcylinder eller använder kopplingspumpen som bakbroms för stunt.
Formula sitter monterat på Freeride modellerna, detta system använder sig av bromsvätska. Precis samma råd som Brembo ovan.
Kommentarer
Skicka en kommentar