Varför rycker CF Moto 450 MT ?
Det har skrivits spaltkilometer i sociala medier och på forum kring ryckigheten i den i övrigt utmärkta offroadhojen CF Moto 450 MT.. Jag har lånat en för utveckling de senaste veckorna och har kommit fram till att där finns i huvudsak två typer av ryckningar som kommer i olika situationer och beror på två olika mekanismer.
1. Snålgång
För att klara moderna avgaskrav läs: Euro 5 och 5+ behöver motorn köras väldigt snålt på låg last. Detta uppträder när man kör rakt fram i jämn fart i spannet 2500-4000 RPM. Då växlar hojen mellan att kännas som den motrbromsar för att sekunden senare "ge gas". Detta beror på att lambdasonderna reglerar blandningen toksnålt så förbränningen blir ojämn. Detta uppträder även när man efter gasavslag åter ger lite gas och motorn hickar till. Detta beror på att ECU vid avslag stänger av bränsletillförseln och när du åter öppna trotteln för luft så blir blandningen väldigt snål.
Denna ryckighet botas överlägset bäst med att mappa om ECU och stänga av lambdaregleringen.
2. Spjällhuset
Denna typ av ryckighet uppträder när man försöker köra i gångfart eller trixa i terrängen. Trottelsvaret i den absoluta botten när man bara öppnar några procent blir väldigt svårdoserat och cykeln går från motorbroms till att dra iväg med ett ryck. Detta blir endast marginellt bättre av mappning .
Anledningen är att 450 MT har förhållandevis stora spjällhus och dessutom saknar ride by wire. Nödlösningen som rullas ut är att justa gaswire samt att montera en gasrulle med annan utväxling som gör att du behöver vrida längre i handleden för att trotteln skall öppna sig en viss mängd. Detta hjälper delvis men grunddesignen går inte att trolla med.
Om vi jämför med en annan offroadhoj nämligen KTM 690 så har den ride by wire. Så när du vrider gashandtaget 10% av varvet så öppnar spjället inte 10% utan det sköts elektroniskt och regleras i en tabell.
Här kan ni se hur den ser ut på växel 1-2 mellan 0-18% TPS öppning i handtaget. Vid 5% är den faktiska öppningen 1 och vid 10% kommando från högerhanden öppnar spjällhuset fortfarande bara kring 3%. Det blir således mycket lättare att med högerhanden dosera effekten. Och jag har provat att göra om KTM ride by wire så den blir 1:1 dvs 7% gaspåslag blir 7% spjällöppning. Och då blir den riktigt svårdoserad och ryckig i gångfart....
Kommentarer
Skicka en kommentar