KTM Bränslefilter

Bränslefilter av olika slag sitter där på alla KTM med insprutning (och det borde sitta även på förgasarcyklar). Den vanligaste uppsättningen på insprutade SX/EXC och 690 är först ett filter i tanken och därefter ett litet filter i snabbkopplingen eller vid injektorn.Olika lösningar förekommer olika år. Detta tycker jag är en tämligen usel lösning då filtret i tanken är onödigt svåråtkomligt att byta och det lilla filtret i snabbkopplingen lätt sätts igen och ger driftstörning.

Filtret i tanken är ett Mahle KL97 vilket är utrustat med ett 40 mikron filterelement. Det kan köpas från valfri bildelshandlare betydligt billigare än KTM. Jag rekommenderar att man inte byter ut detta mot ett universal filter för 20kr från Biltema, anledningen är att dessa är avsedda för 0,0-0.2bar i bränsletryck och inte de +4Bar som finns i ett insprutningsystem. Jag har sett både exploderade höljen och filtermedia som kollapsat.


Vill man behålla original filter så säljer jag Mahle KL97 till Sveriges lägsta pris. Kontakta mig via Facebook

I snabbkopplingen på bränsleledningen sitter dessa pyttesmå filter med 20 mikron hålstorlek. Initialt 2008-2010 så var de 10 mikron i storlek men då många hade problem att de sattes igen så byttes de till dubbelt så stora hål. Detta är i min mening en nödlösning, behöver man skydda för 10 mikrons partiklar så bör man istället öka filterarean tillräckligt för att tillgodose gott flöde även efter att partiklar fastnat. Med denna lilla filterarea sitter man dessutom fortfarande fast i att man riskerar att filtret täpps igen av någon lite större partikel.
Lösningen finns dock fortfarande kvar på nya cyklar.

Varför valde KTM sin lösning?

30mm diameter på bränslepumpen har blivit standard i mcbranchen och så även på KTM, därmed så gör man hålet i tanken precis så stort att den går in. Och sen valde KTM till skillnad från många andra att inte ha något väl dimensionerat filter utanför tanken utan skulle försöka få plats med allt internt.
De flesta tillverkare av spridare rekommenderar 10 micron eller bättre som minsta partikelstorlek i filter innan spridaren. Och då går det inte riktigt att fuska med fysiken. Skall man ha ett filter som både skall filtrera små partiklar och ge stort flöde så krävs det mycket filterarea. Och där finns inga filter som både är 30mm i diameter och filtrerar 10 mikron utan att sättas igen på nolltid. Så man tog till nödlösningen med 40 mikron i tanken och 10(20) i en extern sil. Problem almost solved....

Vad kan man montera istället?
Läser man på internetforum så finns där många som kör med CanAm filter eller Golan super mini med goda resultat. Golan är ett stålnät med 10micron filterstorlek dvs samma som KTM valde i de små filtren ursprungligen, prisbilden är dock sådär. CanAm filtren är små och smidiga men där anges ingen filterstorlek, de fungerar uppenbarligen gott på ATV. Båda är rimliga lösningar!

Den lösningen jag föredrar är följande:

1. Demontera filtret i tanken och ersätt den korrugerade slangen i tanken med en lång utan skarv hela vägen ned till bränslepumpen. Minskar risken för otäta skarvar!
2. Demontera det lilla filtret i snabbkopplingen. Eller ännu hellre byt den usla snabbkopplingen som gärna kärvar och klämmer oringen till en högkvalitativ i metall.
3. Montera ett Mahle KL145 filter på slangen mellan tank och injektor. Exakt placering varierar mellan cyklar.

Mahle KL145 är ett standard bensinfilter som sitter på hojar med insprutning bla från Ducati/Trimph/BMW. Det är specificerat till 10 micron så det stoppar så små partiklar som ingenjörerna från början tänkt sig. Det är tillräckligt stort för att inte sättas igen inom överskådlig tid. Dessutom kostar det 200kr och när det är placerat utanför tanken slipper man plocka isär halva cykeln för byte. Nej det är inte litet, eloxerat och snyggt men det fungerar riktigt bra.
Monterat på KTM 690


Kommentarer

  1. Hej! Grymt inlägg men har du förslag på någon bränsleslang som funkar? Såg i ett gammalt inlägg på soe tror jag det var att du hade problem att hitta en slang. Det kanske löst sig såhär 7 år senare? ;)
    Vilken storlek skall slangen vara?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3