KTM LC4 standardras del 3

Fortsätter en serie av inlägg om vilka svagheter jag känner till på KTM LC4 motorerna 1994-2007. Vad är det som vanligen rasar och i förekommande fall om det finns något att göra för att förebygga problemen. Internet är ju nedlusat med skräckhistorier om rasade motorer, vad är dålig konstruktion och vad är ägare som missköter service? Några kända svagheter finns och dagens inlägg handlar om de kända *Trumvirvel*

Vipparmslagringarna

Detta är en klassiker på alla motorer som använder rullvippor men LC4 motorer är extra utsatta. I vipparmens ände sitter en rulle som innehåller ett nållager. Detta lager får utstå väldigt stora belastningar i en stånka med förhållandevis stora och tunga ventiler samtidigt som kamaxlarna har aggressiva ramper för att motorn skall kunna lämna hög effekt. Sammantaget ger detta en lagring med en belastning som ofta är ogynnsamt stor vilket ger en begränsad livslängd.
Havererade lager i vipparmarna är en följetong på såväl 625/640/660 motorer som de modernare 690 motorerna. Det som händer är att lagringen skär så att rullen slutar snurra och istället glider mot kamaxeln. Resultatet blir en nednött kamnock så kamaxeln får slängas samt en vipparm som behöver ny rulle. Har man otur går vipparmen av och slår sönder topp och ventilkåpa som på bilden nedan.
På 625-660 LC4 generationen så går rullen att köpa lös för någon hundralapp. Den byts genom att man borrar ut den befintliga och nitar den nya rullen på plats. Det finns ett specialverktyg för detta som jag har men dorn och städ går bra om man har lite känsla i handen. Känner du dig osäker så kan vipporna skickas till mig för nitning mot rimlig ersättning. På 690 motorn har KTM beslutat sig för att inte sälja rullarna lösa utan bara komplett vipparm.


Vilken vipparm rasar (625-660)?
De absolut flesta ras sker på insugsvippan då den får hantera större laster med tyngre ventiler samtidigt som den har en betydligt mindre lageryta vilket illustreras på bilden till vänster. Insugsvippan är den vänstra med betydligt smalare rulle än avgasventilernas vipparm till höger.




Vilken vipparm rasar 690?
Här ses vipparmarna på 690. Betydligt mer jämnstora än på den äldre motorn och föredömligt tillgängliga för inspektion vid kontroll av ventilspel. Således är det också jämnare fördelat vilken lagring som havererar först. Personligen har jag sett lite fler insugsvippor även här men inte alls lika skevt fördelat som på den äldre motorn.

Vad kan man göra för att förebygga problem 625-660?
1. Håll stenkoll på ventilspelet. Vanligtvis så minskar ventilspelet långsamt på en LC4 men börjar det röra på sig snabbt eller öka så skall man dra öronen åt sig. Kontrollera ventilspelet var 300mil.
2. Lyft på topplocket och kontrollera lagringen varannan gång du justerar ventilerna. Detta görs genom att man snurrar rullen med fingrarna och känner om där finns några hack i lagret eller det löper helt mjukt.
3. Byt lagringen på insugsventilen vid 2000mil.

Vad kan man göra för att förebygga problem 690?
1. Håll stenkoll på ventilspelet. Vanligtvis så minskar ventilspelet långsamt på en LC4 men börjar det röra på sig snabbt eller öka så skall man dra öronen åt sig. Kontrollera ventilspelet var 500mil.
2. Vid kontroll av ventilspelet känn igenom lagringen enl ovan.
3. Byt vipparmen vid 2000mil
4. Se till att du har den senaste utgåvan av vipparmen. Delen är uppgraderad flera gånger från KTM.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet