Banjo

På alla KTM med Brembo bromsar används M10x1 som gänga för banjobultarna. Undantaget är de som är utrustade med Formula bla Freeride som har M8x1. Japanska bromsar använder generellt större stigning med M10x1,25.

Så det går utmärkt att blanda delar i ett bromssystem tex Nissin bromspump och Brembo bromsok sålänge du använder banjobult av rätt gängstigning. Vill du montera en Brembo pump på din Freeride är det däremot lite krångligare. Det går dock att lösa med en custom slang från tex Hydroscand. Är din lokala slangleverantör inte välsorterad rekommenderas Venhill i England där man online kan måtta upp sin slang med de kopplingar man behöver.

Banjobultar och kopplingar tillverkade i aluminium må vara snygga men är något jag absolut avråder ifrån i bromssystem. Framförallt kinesiska då man i praktiken inte vet vilken leglering det rör sig om och dess hållfasthet för vibration slag och värme. Skall det vara lätt och fint finns titan.


Banjokopplingar med skruvlåsning och DIY kit säljs vilket kan verka smidigt. Det är i min mening dock allt för osäkert att få till pressningen och det är inte förrän du drar handtaget i botten du upptäcker att det inte var riktigt tätt. Överlåt tillverkandet av bromsslang till de med riktiga pressverktyg så slipper du oroa dig.


Kinesisk skruvbanjo i aluminium. För dig som behöver göra vardagen lite mer spännande..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3