Keihin FCR på 640 LC4
Original är KTM 640 utrustad med en CV förgasare från Mikuni på 40mm. Ger bränslesnål gång men är väldigt trist jämfört med Keihin FCR som är det som sitter på 660 och 625. Uppgraderingen har blivit väldigt populär bland ägare till både 640 Adventure och motard som gillar att busa.
Vilken storlek skall jag välja?
FCR finns i 39 och 41mm diameter, även en 39mm flödar betydligt bättre än original 40mm förgasare som har ett spjäll mitt i luftströmmen. 41mm är standard på 660/625 men med original kamaxel är den något overkill då flödet i en 39mm räcker. Planerar man byte till häftigare kamaxel och öppet avgassystem är dock 41mm ett måste.
Vilka förgasare passar?
Det finns flera generationer med FCR förgasare och det är inte alla som passar. På bilden nedan ses till höger generation 2 som har löstagbar tratt i plast på luftburkssidan. Totallängden är 100mm och yttre diameter på tratten om 68mm. Detta är samma mått som BST förgasaren så den passar således bolt on. Generation 3 som kom något år senare och är den som finns i störst antal på begagnatmarknaden har en fast hals som är gjuten i aluminium. Den har en kortare total längd 75mm och endast 62 mm ytterdiameter. Detta gör att gummit förgasare-luftburk inte passar.
För att överkomma detta så har jag utvecklat ett gummi med korrekt längd och innerdiameter för att passa. Det är tillverkat i silikon då det lämpar sig bättre för lågserieprodduktion. Änsålänge finns det dock bara i ett exemplar med fler på väg.
Gaswire
Original 640 gaswire passar dåligt och ger risk för gashäng så denna skall bytas. Passar gör samtliga gaswire från SX/EXC samt 625/660. Original är dyr men bra. Annars finns billigare på bla 24mx, välj då en från 525EXC.
Vilken storlek skall jag välja?
FCR finns i 39 och 41mm diameter, även en 39mm flödar betydligt bättre än original 40mm förgasare som har ett spjäll mitt i luftströmmen. 41mm är standard på 660/625 men med original kamaxel är den något overkill då flödet i en 39mm räcker. Planerar man byte till häftigare kamaxel och öppet avgassystem är dock 41mm ett måste.
Vilka förgasare passar?
Det finns flera generationer med FCR förgasare och det är inte alla som passar. På bilden nedan ses till höger generation 2 som har löstagbar tratt i plast på luftburkssidan. Totallängden är 100mm och yttre diameter på tratten om 68mm. Detta är samma mått som BST förgasaren så den passar således bolt on. Generation 3 som kom något år senare och är den som finns i störst antal på begagnatmarknaden har en fast hals som är gjuten i aluminium. Den har en kortare total längd 75mm och endast 62 mm ytterdiameter. Detta gör att gummit förgasare-luftburk inte passar.
För att överkomma detta så har jag utvecklat ett gummi med korrekt längd och innerdiameter för att passa. Det är tillverkat i silikon då det lämpar sig bättre för lågserieprodduktion. Änsålänge finns det dock bara i ett exemplar med fler på väg.
Gaswire
Original 640 gaswire passar dåligt och ger risk för gashäng så denna skall bytas. Passar gör samtliga gaswire från SX/EXC samt 625/660. Original är dyr men bra. Annars finns billigare på bla 24mx, välj då en från 525EXC.
Bestyckning
100% rätt bestyckning kan man aldrig förutsäga då den beror på så många faktorer. Med erfarenhet kan man dock direkt plocka en bra baseline att jobba ifrån och de flesta kan få något de är nöjda med direkt.
Lågfartsmunstycke: 45
Huvudmunstycke 165-175 beroende på spec
Nål: OBEKR
Nålläge 5 (räknat ovanifrån)
Detta är en bra bas för alla KTM LC4. Vill man ha något ännu vassare så säljer jag bestyckningskit med specialnål enl samma recept som amerikanska JD Jetting. För 600kr får man nål+munstycken samt fri bytesrätt på munstyckena under 1 år. Du betalar en pant och får då låna de munstycken du vill testa och betalar vid byte bara för portot.
Trevlig och matnyttig artikel för oss som snöat in på förgasare. Tack Boris!
SvaraRaderaFredrik
SvaraRaderaHar du förgasare att sälja till en prestige -06? Nybliven ägare till en näst intill ny hoj, dokumenterade 155mil bara. Inte en skråma finns ��