Renovera Touratech IMO

För er som åker offroad är Touratech sannolikt bekant. Idag är det mest prylar för GS1200 posöroffroadare som kör till Espressohouse men en gång i tiden var det hardcore utrustning för att åka Dakar. På 90-talet var de bland de första tillsammans med ICO med trippdator för roadbook navigering.


IMO100R satt originalmonterad på KTM 640 Adventure kring millenieskiftet och användes av många förare i ökenrally. Fördelen gentemot konkurrenten ICO var framförallt den större displayen där man kan visa både del och totalsträcka samtidigt.
Det vanligaste som händer med enheten är att det interna batteriet går ned sig. Detta kan ge allehanda konstiga fel tex att hastigheten dubblas eller att alla inställningar försvinner. Batteriet är rimligt lätt att byta om du kan hantera en lödkolv. Nya batterier kan köpas på kjell.com CR2032 med lödöron. Här finns en utmärkt guide hur man praktiskt gör.

Förutom detta så åldras displayen av ständiga vibrationer monterad på RB tornet i en stånka. Pixelfel och döda LED till bakgrundsbelysningen kommer förr eller senare. Tidigare kunde man skicka in enheten till Touratech för service men äldre enheter supportas inte längre. Original display heter MGLS-12864 v1 10/90, dessa är dock obsoleta sedan länge men det finns nyproduktion av passande släktingar för den som vill hålla sin IMO vid liv. För den äventyrlige kan man beställa från Aliexpress. Annars maila mig så förmedlar jag kontakten till personer som kan ordna fram nya displayer.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3