Välja kolv del 2. Materialval



99% av kolvarna som tillverkas idag är gjorda av två olika aluminiumlegeringar med egenskaper som skiljer sig åt och är av betydelse när man väljer.

4032 är den legering som KTM har i sina original 4t kolvar som tillverkas av ELKO/Mahle. Det är en legering med goda slitagegenskaper, måttlig absolut brottgräns och liten värmeutvidgning.
Detta ger en kolv som håller länge och är måttligt känslig för kolvspel samt ordentlig varmkörning.

2618 är den andra legeringen och har till skillnad från sin kusin högre styrka men betalar detta med att istället ha sämre slitagegenskaper och ca 15% större värmeutvidgning. Tack vare sin större styrka så går kolvarna att göra lättare då det går åt mindre material samt i applikationer med hög belastning på kolven kan det vara det enda som håller. KTM har en del kolvmodeller som är tillverkade i 2618 bla 560SMR 540SXS.

Varför spelar detta någon roll?
Köper du en original kolv från KTM kan man bara följa handbokens rekommendation om kolvspel och se denna utläggning som kuriosa. Men Elko/Mahle kolvarna är oftast orimligt dyra så många tittar efter andra tillverkare när det är dags för byte. Och då gäller det att veta vad det är för material du stoppar i.

Om du väljer att gå ifrån originalkolvens materialval måste du mäta cylinderns diameter och anpassa ditt val av kolv till lämpligt spel. Ovan har jag listat rekommenderat spel från KTM samt från en av de största kolvtillverkarnas olika material. Så har du en 4032 B kolv från märke Y kan du inte nödvändigtvis byta till en 2618 kolv i storlek B från märke X. Mät! Mät! Mät!

Väljer du 2618 är det betydligt mer noga med varmkörning. Den mest kritiska perioden är när kolven snabbt värms upp av förbränningen medan cylindern hålls kall av kylvatten.

Välj material efter användningsområde. Kör du en 250 SXF på elitnivå och tillbringar all tid vid varvstoppet är en 2618 kolv med större hållfasthet och lägre vikt the way to go. Kör du en 690 jorden runt maybe not....

Hur vet du vilket material tillverkare Y har i sina kolvar?
Till KTM 4t är Wiseco, JE, CP, Vertex vanligtvis 2618 medan Prox och Wössner är 4032. Men enda sättet att veta är att kolla specifikationen på din tilltänka kolv.

Gjuten eller smidd kolv?
Respektive metod har sina fördelar och nackdelar precis som materialen ovan. Idag är dock alla 4-t kolvar såväl original som aftermarket smidda. På 2t sidan så finns där någon enstaka gjuten kolv kvar bla hos Prox.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet