KTM LC4 kamaxlar

Kamaxelns jobb är att via vipparmen öppna ventilen och dess öppningstider(duration) och öppningshöjd(lyft) reglerar mängden luft som kan ta sig in förbi ventilen. Höga lyft och lång duration ger generellt högre effekt och är därmed eftersträvansvärt. Detta sker dock på bekostnad av ökad belastning på ventiler/vipparmar och allt annat som rör sig i ventilmekanismen så där finns en gräns för hur länge och högt man kan hålla öppet. Dessutom så är optimala öppettider beroende på allt annat i motorn, för mycket öppet för resten av bygget så förlorar man effekt. Det går att skriva spaltmeter om hur man väljer den optimala profilen på kamaxeln och där finns programvaror för miljonbelopp för att simulera detta men i praktiken krävs det nästan alltid erfarenhet av bänkkörning för att veta vad som lirar ihop.

Specifikt för LC4:
Kamaxlarna finns med och utan autodekomp (mer om den senare), skall man ha elstart är det obligatoriskt med autodekomp och det är till stor hjälp även vid kickande om man inte är väldigt erfaren. Jag listar därför enbart kammar med autodekomp. Alla kammar passar fysiskt i alla motorer från 1988-2007. Har man en motor innan 2003 när den nya toppen kom bör man uppdatera ventilfjädrarna till 58536029044 om man sätter i en hetare kam.
Alla kammar från KTM är märkta med en lasergraverad text i änden som identifierar den enl nedan.


249/1 är standard på de flesta LC4 och fungerar bra i en standardmotor. Innan man överväger att byta till en hetare kam så skall man ha monterat öppet avgassystem(gärna helsystem) och luftburk samt om man kör 640 bytt till FCR förgasare.
Vill man trimma en förhållandevis standard motor är den första uppgraderingen MSP3 mer känd som rallykammen då den sitter original i 660 Rally. MSP3 ger mer effekt genom hela registret än 249/1, mest uttalat i mellanregistret.
586V39 sitter standard i 660SMC och är en kam som ger mer toppeffekt än MSP3 på bekostnad av bottenvrid.
MSP1 har hetast öppettider och sitter på fullracecykeln 660SMS. Denna kammen är lämplig om du har trimmat annat i motorn typ portning+hogre kompression+helsystem+FCR43, att sätta den i en standardmotor ger bara lägre effekt.

Tidigare sålde den tyska kamtillverkaren Tornado 3st kamaxlar till LC4 motorn. G1 G2 och G3 men dessa finns ej längre kvar i produktion men kan förstås hittas beggade. Idag säljer Tornado endast en kamaxel de kallar "1" och den liknar i specifikationen väldigt mycket MSP3.

Autodekompression
Autodekompen är en ring i aluminium som sitter på kamaxeln. Dess uppgift är att vid låga varv (du märker att du sänkt tomgången för långt när dekompen går in på tomgång) slå till avgasventilernas vipparm och därmed öppna ventilen kortvarigt för att släppa ut lite kompression. Detta för att underlätta startande. Ett måste för att startmotorn skall orka dra runt motorn och även till stor hjälp när man kickar. Att mekanismen fungerar vet man för att man hör ett mycket tydligt klick när man kickar runt motorn. Detta klick används som guide för rätt kickteknik. Det trista med autodekompen är att den är tillverkad av aluminium och slår på en vipparm av stål, detta gör att de med tiden blir slitna och slutar fungera och KTM säljer de inte som reservdel utan man får köpa en komplett kamaxel a 2700kr.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3