LC4 motorn del 1: Vevaxel Cylinder

Får ofta frågor kring vilka kombinationer som är möjliga att bygga ihop av LC4 motorgenerationen fram till 2007 dvs 620-625-640-660. Här kommer därför en liten intro.

625/640= 101mm borrning och 78mm slaglängd ger 625 cc
660 SMC/SMS/Rally= 102mm borrning och 80mm slaglängd ger 653cc

Vevaxel
Vevaxeln finns med 2 olika slaglängder samt avsedda för motorer med elstart eller kickstart. Dessa vevaxlar är inte bytbara mellan modeller. Har du ett block med elstart får du hålla dig till vevaxlar för elstart och vice versa. 78mm slaglängd finns både med elstart och kick. 80mm slaglängd finns med kick i bla 660SMC men även med elstart i 660 Rally. 80mm elstart vevar är sällsynta, eftertraktade och därmed dyra.

Vevstake
Vevstakarna är samma på alla LC4 motorer. Original är onödigt dyr och Prox fungerar utmärkt. Tänk på att alla kit säljs med mellanskivor sk thrust washers men på motorer tillverkade efter 2003 skall dessa inte monteras.

Cylinder: 
Cylindrarna finns i två olika höjder för att kompensera för de olika slaglängderna. Höjdskillnaden är 1mm. Denna är dock viktigare än man tror för med 80mm slaglängd och låg cylinder krockar kolven med toppen.

101mm borrning är standard på 625cc och dessa cylindrar finns bara från fabrik i den lägre höjden. Skall du montera en 80mm vevstake behövs således spacer och kontroll av frigång för ventiler och squish.

102mm borrning finns på 660 SMC och Rally. Finns bara i den högre höjden. Skulle du vilja bygga ihop den med 78mm vevaxel kan tunnare fotpackning användas för att rädda lite kompression. Alternativt kan man fräsa bort 1mm höjd.

105mm finns inte från KTM som originaldel men satt bla på fabrikscyklarna i MotardVM samt Dakar-rallyt.Sådana cylindrar växer inte på träd. Finns kopior att köpa från företag som stoppar i ett löst foder och nicasilat detta alternativt gjutit en helt egen cylinder.


Trimtips: Har du en repig 101mm cylinder som skall få nytt Nicasil så be företaget borra till 102 när du ändå är igång. Brukar bara kosta några hundra extra och sen kan du stoppa i 660 kolv. 103mm går att borra (kolvar finns att köpa special) men 105mm rekommenderas inte på original cylinder utan nytt foder.



Kombinationer
Jag vill ha mer effekt i min 640/625? Har du djup plånbok köper du en 80mm elstarts vev och borrar cylindern till 103mm. Vev och cylinder från 660SMC passar inte i blocket.

Min LC4 har rasat vilka motorer passar? Alla motorer passar rent fysiskt i ramen. Det som ställer till problem är elsystemet som man lättast tar med från donatorhojen om man inte är slängd med multimeter och lödkolv.

Kan jag montera en 660 SMC cylinder på min 625 för mer effekt? Helst inte utan bearbetning.

Kan jag ta en 660SMC vev och montera i min 625/640 för mer effekt? Nej

Kan jag montera elstart på min 660SMC? Nej

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet