Motorbyte KTM LC4

Kan jag byta till en 625 motor i mitt 640 chassie? Kan jag eftermontera elstart på min 660SMC? Kan jag ta och sätta i en 2005 motor i min 1999 osv. Frågorna är många och skall försöka bena ut det.

Alla LC4 motorer 1988-2007 är fysiskt kompatibla med varandra. De har samma motorfästen och samma fysiska dimensioner så de passar i varandras ramar. Men det är en helt annan femma att få de att fungera där. Där finns gott om fallgropar att tänka på.

Nedanstående gäller enbart motorer med kokusan tändsystem ca 1996-2007. Äldre motorer med SEM tändsystem saknar jag erfarenhet av. 

Den stora vattendelaren för att få allt att fungera är om där sitter elstart eller inte för det avgör vilket tändsystem som motorn är byggt med. Då statorn inte är bytbar mellan motorerna är det tändsystemet som avgör kompatibilitet:

Cyklar som har elstart dvs 400/625/640/660 har en stator med 3-faser och tillhörande laddning till batteriet. CDI boxen behöver matning av +12V från batteriet för att ge gnista.







Kokusan 1-fas tändsystem. Sitter på 400/620SC och 660SMC bla.
Cyklar med kickstart har ett tändsystem som liknar samtida endurohojar. Bild finns här till vänster. Det är 1 fas laddning och CDI får sin ström från en egen lindning på statorn. Tändningen är således inte bunden till förekomst av 12V utan det tänder bara motorn snurrar.







Kan jag eftermontera elstart på min 660 SMC?
NEJ! Vevaxel, höger blockhalva, tändsystem och startmotor behöver du i så fall från en motor med elstart. I praktiken orimligt.

Hur gör jag för att bygga hybrider?
Vill man göra det enkelt för sig så flyttar man med sig hela elsystemet från den hojen vars motor man använder. Då fungerar allt rakt av det blir dock mycket kabeldragning. Om man inte kan eller vill detta så kommer här en guide.

Kickstartmotor--->Elstartschassie
Lättast är att behålla CDI och tändspole från elstartschassiet och ansluta statorn till detta. Ut från en kickstart stator kommer följande: röd-blå och röd-vit dessa lämnas icke anslutna. Gul samt vit dessa ansluts till voltregulatorns gula sladdar. (voltregulatorn har nu en gul sladd över som lämnas icke ansluten). Pickupen är identisk på de båda cyklarna så den ansluts som vanligt. Detta är en frankensteinlösning som fungerar hyggligt.

Elstartsmotor-->Kickstartschassie
Här måste du plocka med dig CDI, tändspole och voltregulator från elstartsmotorn, dessutom behövs det ett batteri för att kunna ge 12V till CDI boxen så den vaknar. Till detta så behöver man startrelä, grov kabel till startmotorn osv. Detta är en onödigt besvärlig operation om det skall göras från grunden, mycket smidigare om man kan ta en komplett elsystem från en elstartscykel och rensa bort det onödiga.

Koppling
Den kopplingslösning du har på motorn får du leva med. De som har vajer -02 får fortsätta ha det. Det går inte att hydraulkonvertera block som är byggda för vajerkoppling och sätter du i en motor med hydraulkoppling i din äldre ram får du givetvis ta med handtag och slang.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet