KTM LC4 standardras del 1

Inleder en serie av inlägg om vilka svagheter jag känner till på KTM LC4 motorerna 1994-2007. Vad är det som vanligen rasar och i förekommande fall om det finns något att göra för att förebygga problemen. Internet är ju nedlusat med skräckhistorier om rasade motorer, vad är dålig konstruktion och vad är ägare som missköter service? Några kända svagheter finns och vi börjar med *Trumvirvel*

Nållager i växellådan


Först ut är lagringarna i växellådan. Växellådans axlar är lagrade i blocket via biffiga rullager (till höger i bilden ovan) samt ett nållager (RNA4902 till vänster i bild). Det som händer är att nålarna i lagret blir slitna och utan förvarning skär. Detta resulterar i att växellådans axel tar stryk då den agerar inre lagerbana. (Axeln till höger på bilden nedan visar skadan).
KTM uppgraderade blocken på 660 motorerna och ersatte ett av nållagren med ett biffigt rullager så 660 blocket har bara ett uselt lager medan 640/625 har två.
Har man ännu mer otur ser det ut som på bilden nedan där lagret också börjat rotera i blocket och förstört lagerläget = nytt block.

Vad kan göras för att förebygga?

Där finns inga specifika möjligheter att garantera att detta inte händer dig då lagerraset sker utan förvarning. Viktigt är generell lagervård dvs högkvalitativ olja som byta ofta och håller rätt nivå då lagret är stänksmort samt givetvis se till att byta lagret om man har isär motorn av annan anledning. 

Kommentarer

  1. Även lagret i vänstra motorhalvan tar stryk och ger skador på axeln. Detta beror på att kedjespänningen är för tight, åtminstone min teori. Ett ras som numera är en tavla på väggen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet