KTM LC4 standardras del 2

Fortsätter en serie av inlägg om vilka svagheter jag känner till på KTM LC4 motorerna 1994-2007. Vad är det som vanligen rasar och i förekommande fall om det finns något att göra för att förebygga problemen. Internet är ju nedlusat med skräckhistorier om rasade motorer, vad är dålig konstruktion och vad är ägare som missköter service? Några kända svagheter finns och dagens inlägg handlar om  *Trumvirvel*

Ramlager

Ramlager kallas de två lager som omger vevaxeln. På KTM är det biffiga rullager av hög kvalitet. Rullager håller betydligt längre än kullager och kan ta högre laster tack vare sin större lageryta. De är dock till skillnad från kullager ytterst känsliga för snedbelastning eller på utrikiska misalignment.

Vid ökande varvtal så ökar belastningen på vevaxeln vilket får den att börja flexa och bete sig som ett hopprep. Ju styvare vevaxel desto senare inträffar detta. När rullager utsätts för denna snedbelastning så kantrar rullarna och börjar glida istället för att rotera. Detta leder förhållandevis snabbt till haveri i lagret. På motorer med dålig matchning mellan vevaxeln styvhet och max varvtal blir detta snabbt ett problem. Ett exempel är KTM 560SMR som åt sig igenom ramlager i parti och minut.
LC4 vevaxeln designades ursprungligen för 64mm slaglängd och då håller lagren en evighet, med tiden ökade slaglängden till 78mm (625/640) och 80mm (660) vilket leder till att vevaxeln inte längre är immun mot skadliga mängder av flex framförallt inte vid höga varvtal. När 690 motorn lanserades var det redan från början konstruerad för 80mm slaglängd med en vevaxel styv nog för jobbet och trots att de har samma NJ207 ramlager som 625-660 så håller ramlagren betydligt längre. För att fresta lyckan så förlängde man givetvis slaglängden till 84,5mm på vissa modeller....
Här ses innerbanan till ett rullager som rasat på en 625 vevaxel. Rullarna har stannat och snabbt ätit sig igenom innerbanans yta. Detta inträffar just under den delen av vevaxelns varv när den utsätts för störst belastning och därmed flexar mest.


Hur kan detta undvikas?
Den absolut första åtgärden är att montera ramlagerna med större axialspel än vad manualen anger. Äldre 620-660 manualer anger 0,05-0,15mm och nyare 0,10-0,20mm och med ännu större spel 0,15-0,25mm för racemotorer. Till 690 motorn rekommenderar KTM 0,15-0,25mm.
Rimligt axialspel enl mig är minst 0,30mm men många kör uppåt 0,50mm. Med större axialspel så tillåts vevaxeln flexa mer innan lagret tar skada.

Håll ner varvtalet! Slå inte i varvstoppet när du kör bakhjul lägg i nästa växel i tid. En 625 LC4 ger ändå inte mer effekt efter 7000RPM. 

Kommentarer

  1. Återigen en upplysande och pedagogisk artikel till nytta för alla LC4-ägare. Tack Boris!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet