KTM LC4 startmotor
Svänghjul med koppling |
Problemet härrör från startmotorkopplingen. Det är en envägskoppling som har som uppgift att:
Startmotor snurrar snabbare än motorn = Ingrepp och snurra runt vevaxeln
Motorn snurrar snabbare än startmotorn= Frihjul så att startmotorn står still
Slutar denna koppling att frikoppla när motorn snurrar så drivs startmotorn med 7x motorvarvet= katastrof. Griper den inte in så får man det välkända problemet att det låter illa eller startmotorn snurrar fritt när man försöker starta. Även detta är tyvärr riskabelt då klackarna i frihjulet börjar ligga löst och tuggas då sönder. Spånorna hamnar i magneten hos den närliggande statorn och äter upp denna samt svänghjulet. Vips 7500kr i delar...
Stator som tuggat spån från koppling |
Det som oftast har hänt är att den interna fjädern som håller klackarna på plats har blivit utmattad och förlängd så klackarna ligger löst. Nödlösningen är att ersätta fjädern med motsvarande fjäder från en packbox. Är där skador på klackarna så rekommenderar jag byte av hela enheten.
Original reservdel heter 58440026000 FREE-WHEEL FWD och kostar 900kr. Sen finns där en uppsjö med kinakopior från Aliexpress/Ebay med priser ner till 200kr. Jag har provat två olika märken av de kinesiska och kan säga att det håller inte. De är inte härdade korrekt så de slits och släpper ifrån sig material.
Därför har jag letat upp en europeisk tillverkare som är billigare än KTM och ändå gör sitt jobb.
Den går att beställa från mig för 450kr inkl frakt. Har du ingen svänghjulsavdragare får du låna en mot pant+fraktkostnad..
Kommentarer
Skicka en kommentar