KTM vevstakar

Vevstakar

Vevstakar till KTM SX/EXC/LC4 program tillverkas i höghållfast stål och är icke delbara. Lc8 motorn använder sig av samma typer av stål men delbar vevstake där storändan hålls ihop av ett skruvförband. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar beroende på användningsområde för motorn. Vevstakar i ett stycke är vanligtvis lagrade med ett nållager i storändan medan delade vevstakar är glidlagrade. I lilla ändan är lagringen en bussning i lagerbrons.
Vevstake i ett stycke
Delad vevstake

Nållager vs glidlager
Nållager till vevstake KTM LC4
I ett glidlager så surfar vevstaken på en kudde av oljefilm, själva lagerbanan är tillverkad av aluminium belagd med varierande hala ytbeläggningar. Konstruktionens fördel är att den tål väldigt stora laster tack vare den stora lagerytan. Men baksidan är att utan dämpande kudde av smörjmedlet havererar lagret inom någon minut. Denna akilleshäl är en av de avgörande anledningarna till att de flesta cross/enduro/offroad mc är utrustade med nållagrad vev. Om mc ligger på sidan eller körs på bakhjulet så att oljepumpen suger luft och oljetrycket faller så leder detta inte till omedelbart ras då nållager kräver mycket mindre smörjning. Som sista utväg vid bristande smörjfilm är nålarna på högkvalitativa nållager dessutom ytbelagda med silver som får agera offer.
                

Renovering av vevpartier
I en vevaxel med delade vevstakar renoveras dessa genom att bultförbandet lossas och glidlagringens lagerbana byts. Därefter skruvas vevstaken åter ihop och är redo för fortsatt bruk. Detta förutsätter dock att vevtappens yta är oskadad då denna inte går att byta.

De flesta encylindriga KTM motorer är däremot nållagrade och nållagret använder sig av vevstakens storända och vevtappen som lageryta. Fördelen är att samtliga delar är bytbara efter ett haveri utan att kassera hela vevaxeln. De delar som behöver bytas i en nållagrad vev säljs som renoveringskit antingen från KTM eller tillverkare såsom Prox och Wössner.
För vevstakar där reservdelar ej längre finns att tillgå finns företag som fräser ur befintlig lageryta i vevstaken och ersätter med en ny vanligtvis i SS2258 kullagerstål. Kostnaden är dock så pass hög att finns där renoveringskit tillgängliga är detta att föredra.
Renoveringskit vevstake KTM LC4
Vid renovering pressas vevpartiet isär med hjälp av en hydraulpress, de ingående delarna i renoveringskittet byts och veven pressas åter samman till korrekt specifikation och riktas. Detta är ett hantverk som tar långt tid att bemästra men är man tålmodig så når man betydligt bättre resultat än vad fabrikens industriella process klarar av. Mer om denna process i ett separat inlägg.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3