KTM vevstakar
Vevstakar
Vevstakar till KTM SX/EXC/LC4 program tillverkas i höghållfast stål och är icke delbara. Lc8 motorn använder sig av samma typer av stål men delbar vevstake där storändan hålls ihop av ett skruvförband. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar beroende på användningsområde för motorn. Vevstakar i ett stycke är vanligtvis lagrade med ett nållager i storändan medan delade vevstakar är glidlagrade. I lilla ändan är lagringen en bussning i lagerbrons.
Nållager vs glidlager
Nållager till vevstake KTM LC4 |
Renovering av vevpartier
I en vevaxel med delade vevstakar renoveras dessa genom att bultförbandet lossas och glidlagringens lagerbana byts. Därefter skruvas vevstaken åter ihop och är redo för fortsatt bruk. Detta förutsätter dock att vevtappens yta är oskadad då denna inte går att byta.
De flesta encylindriga KTM motorer är däremot nållagrade och nållagret använder sig av vevstakens storända och vevtappen som lageryta. Fördelen är att samtliga delar är bytbara efter ett haveri utan att kassera hela vevaxeln. De delar som behöver bytas i en nållagrad vev säljs som renoveringskit antingen från KTM eller tillverkare såsom Prox och Wössner.
För vevstakar där reservdelar ej längre finns att tillgå finns företag som fräser ur befintlig lageryta i vevstaken och ersätter med en ny vanligtvis i SS2258 kullagerstål. Kostnaden är dock så pass hög att finns där renoveringskit tillgängliga är detta att föredra.
Renoveringskit vevstake KTM LC4 |
Kommentarer
Skicka en kommentar