Renovera MD Roadbook

MD roadbookhållare har varit synonymt med rodbooknavigering och Dakar sedan hedenhös. Robust skal i aluminium och simpel mekanik som tål att bli krokig vid krasch utan att lämna en strandad. Mitt eget exemplar är från 2004 och rullar fortfarande utan protest.

Som försiktighetsåtgärd är det nu dags för en genomgång av den och byte av drivremmar då dessa har börjat slira. Passar även på att byta plastbussningarna då jag 2014 gjorde misstaget att smörja dem, ökendamm+WD40= slipmedel.
Remmarna är standard Viton o-ringar som med tiden töjs och då slirar. Som tur är så kostar dessa småpengar hos närmsta industrileverantör (jag fick 5 av varje hos Tools). Nedan är korrekta storlekar på vad som behövs för ett byte:

1x VITON (50.47 mm ID x 2.62 mm)
(<2011) 1x VITON (36.17 mm ID x 2.62 mm)
(>2011) 1x VITON (32.99 mm ID x 2.62 mm)

Det enda verktyg som är obligat är en 1,5mm insexnyckel för att lossa stoppskruven på motoraxeln. Kom även ihåg att knoppen för att manuellt skruva axeln sitter gängad med vänstergäng på den övre axeln.

Återstår bara att byta ut det repiga fönstret så är den redo för 15 års drift till..... #Konservativ

Kommentarer

  1. Och om man har en låda men saknar motor, vad är enklaste sättet inte dyraste sättet då?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3