Bästa oljan till din KTM. Del1

Vilken olja skall jag hälla i min KTM? Vilken olja är bäst för min KTM?

Dessa måste vara några av de mest debatterade frågorna och alla har en åsikt men ingen vet. Och jag kan säga att jag vet inte heller vilken som är bäst utan vet bara vilka som fungerat bra för mig och vilka oljor som har tekniska förutsättningar för att vara bra. Internet är översvämmat av hobbyexperter som gör sina egna tester av oljor därför att oljebolagen inte släpper några egna testresultat. Det mesta som kommer från tillverkare av MC och oljebolagen är bara varmluft. Tex att olja X är special för KTM eller att Y är det enda som fungerar i motor Z. Där finns inga specialrecept i oljevärlden, alla oljor innehåller en basolja och en hög additiv för att förbättra specifika egenskaper. Man kan välja basolja och additiv för att passa en typ av användningsområde tex fullsyntetbas med hög viskositet och additiver med mycket EP och ZDDP. Då får du en olja lämplig för hårt belastade MC motorer och ganska dålig för personbilar som startar i -30C och körs 3000mil mellan oljebytena. Mer special än så blir det inte och KTM motorer skiljer sig inte i smörjbehov från andra märken.

Vill du slippa tänka och gärna betalar en slant extra kör på exakt den olja som KTM rekommenderar till din hoj. Annars fortsätt att läsa....

Så hur väljer man olja?

För MC bruk finns där 2 relevanta märkningar på oljan API och JASO. API har blivit standardklassningen för alla motoroljor och den senaste bokstaven i serien är API SM, idag är många oljor specifika för MC dock API SH eller SL klassade (Motorex Crosspower är SL märkt).


JASO är en märkning för kompatibilitet med våtkoppling. Det simulerar kopplingslamellen som skall börja greppa då handtaget släpps ut samt max moment utan slirning.Har du våtkoppling (alla KTM har det) så skall du ha en olja som är minst MA märkt men hellre MA2 då det är en bättre klassning. Det finns oljor som fungerar i våtkopplingar men saknar JASO märkning då certifieringen kostar och de enda som bryr sig är MC publiken. Men vill man inte göra livet onödigt svårt välj en JASO klassad olja.


API klassningen av motoroljor består av en uppsjö av fysikaliska labparametrar, rostskydd, metallinnehåll osv. Kraven finns listade här. Kraven har kontinuerligt höjts dock tyvärr uteslutande inom parametrar som långa bytesintervall, skydd mot sludge och miljökrav istället för smörjförmåga vilket är det vi är mest brydda om. Förutom labbparametrar har API standarden ett antal test i motorer vilka har potential att vara relevanta för att mäta kvaliteten på oljan.


Deltest ASTM D6709 tex kör en 700cc enstånka 40h och mäter därefter hur slitet vevstakslagret är. Ett höggradigt relevant test om det inte vore för att det körs vid 3150 RPM.


Deltest ASTM D6891 kör en 2400cc Nissan bilmotor i 100h och mäter därefter slitaget på kamloberna. Vore jättespännande om det inte vore för att motorn varvas mellan 800 och 1500RPM dvs tomgång.


Eftersom kraven är så låga i testerna så uppfyller även de billigaste och enklaste oljorna kraven galant. Resultatet är att även den billigaste mineraloljan för 25kr/l har samma eller högre klassning än finaste helsynteten för 250kr/L. Det gör att där idag inte finns några oberoende tester som mäter relevanta prestandafaktorer på oljan. För visst vore det spännande om den där 700cc stånkan eller Nissanmotorn fick gå på fullgas istället så man kunde skilja agnarna från vetet.

Så nu blev ni inte ett dugg klokare va? Del 2 kommer snart....


Kommentarer

  1. Fast det är ett mycket relevant test att prova på låga varvtal exempel på kamlobstestet, då högre varv gör en faktiskt tjockare oljefilm. Så för att prova additiven mot exempelvis svetsning så är låga varvtal mer talande då tunn oljefilm och höga tryck ger dåliga förutsättningar och visar snabbt om oljan klarar biffen så att säga.

    /Håkan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3