WP AER framgaffel
Luftbenet i en AER gaffel innehåller en luftkammare som agerar fjäder. Den består av ett ytterrör i aluminium och en kolv som tätar när gaffeln trycks ihop. Denna kolv har en besvärlig uppgift, den måste hålla ordentligt tätt även vid tryckspikar samtidigt som den inte får orsaka för mycket friktion.
Den initiala lösningen var en kolv med dubbla PTFE (Teflon) ringar som kolven gled på och en Quad-ring dvs en fyrläppad tätring i Viton. Dessa var/är dessvärre ökända för att släppa igenom luft framförallt vid låg yttertemperatur med resultatet att fjäderfunktionen försvann och gaffeln kollapsade ungefär 30% av fjädringsvägen ned.
Till 2018 kom KTM med en uppdaterad kolv med endast en PTFE ring och en helt annan typ av tätning som löste läckageproblemen. Jag rekommenderar varmt att man uppdaterar till den nyare kolvtypen då man servar gaffeln för att undvika problem.
Till den äldre tätningen rekommenderades att benet vid service skulle smörjas med Klüber Centoplex 2 EP. ett universal lithiumfett med EP tillsatser. Jämförbart med vanligt standard EP fett från Biltema eller Agrol. Till den nya tätningen så byter KTM rekommendation till Klüberfood NH1 34-401 som är ett tämligen specialiserat fett. Det består av en PAO syntetisk oljebas med calciumkomplex förtjockning. Det avvikande är framförallt det breda viskositetsintervallet på basoljan och att man valt en PAO olja och inte standard mineralolja. Valet gör fettet mjukt och samtidigt väldigt bra vidhäftning för att fungera även vid låga temperaturer utan att rinna av en varm dag på crossbanan.
Cargo Oil Caxtreme FG 400
Payback Crystal Red (Rätt PAO bas, Calciumkomplex men med något låg viskositet på basoljan)
Den initiala lösningen var en kolv med dubbla PTFE (Teflon) ringar som kolven gled på och en Quad-ring dvs en fyrläppad tätring i Viton. Dessa var/är dessvärre ökända för att släppa igenom luft framförallt vid låg yttertemperatur med resultatet att fjäderfunktionen försvann och gaffeln kollapsade ungefär 30% av fjädringsvägen ned.
Till 2018 kom KTM med en uppdaterad kolv med endast en PTFE ring och en helt annan typ av tätning som löste läckageproblemen. Jag rekommenderar varmt att man uppdaterar till den nyare kolvtypen då man servar gaffeln för att undvika problem.
Till den äldre tätningen rekommenderades att benet vid service skulle smörjas med Klüber Centoplex 2 EP. ett universal lithiumfett med EP tillsatser. Jämförbart med vanligt standard EP fett från Biltema eller Agrol. Till den nya tätningen så byter KTM rekommendation till Klüberfood NH1 34-401 som är ett tämligen specialiserat fett. Det består av en PAO syntetisk oljebas med calciumkomplex förtjockning. Det avvikande är framförallt det breda viskositetsintervallet på basoljan och att man valt en PAO olja och inte standard mineralolja. Valet gör fettet mjukt och samtidigt väldigt bra vidhäftning för att fungera även vid låga temperaturer utan att rinna av en varm dag på crossbanan.
Är fettbytet delvis en lösning till haverierna vid användning av det gamla fettet vid minusgrader? Eller är det den nya tätningen som inte är kompatibel med mineralolja då PAO är känt för att vara snällare mot olika gummisorter?
Amerikaner på forum häller i allehanda fetter i sin gaffel. Slickoleum är populärt och det är en tunnflytande mineraloljebaserat calciumkomplex fett. Fel bas och fel viskositet således men förefaller enl internet fungera. Jag är dock av åsikten att har KTM gått från att rekommendera ett vanligt standardfett till att rekommendera något specialiserat så är det av en anledning. Därför har jag valt att leta upp ett fett med rätt basolja,viskositet och förtjockare som går att beställa till rimligt pris i Sverige. Originalfettet 00062010053 kostar 432kr för 50g vilket är helt orimligt om man regelbundet servar sin fjädring.
Det enda jag hittat som finns lätt tillgängligt utan att man behöver beställa 208kg förpackning är:
Det enda jag hittat som finns lätt tillgängligt utan att man behöver beställa 208kg förpackning är:
Cargo Oil Caxtreme FG 400
Payback Crystal Red (Rätt PAO bas, Calciumkomplex men med något låg viskositet på basoljan)
Kommentarer
Skicka en kommentar