KTM RFS motor del1
Block
Det finns 2 olika block till RFS motorn varav 250-525 står för 99,9% av de tillverkade. Dessa är helt kompatibla med varandra. Undtantaget är de motorer som från början såldes med 100mm borrning (540SXS/560SMR/610crate) som har ett annat block anpassat från början för den större borrningen.Det går att anpassa de ”vanliga” blocket för att acceptera 100mm cylinder genom att fräsa bort material.
Det finns 2 olika block till RFS motorn varav 250-525 står för 99,9% av de tillverkade. Dessa är helt kompatibla med varandra. Undtantaget är de motorer som från början såldes med 100mm borrning (540SXS/560SMR/610crate) som har ett annat block anpassat från början för den större borrningen.Det går att anpassa de ”vanliga” blocket för att acceptera 100mm cylinder genom att fräsa bort material.
Vevstakar:
Det finns 4st olika vevsakar. Den absolut vanligaste vevestaken är 129mm lång, den sitter i 250/400/450EXC/525. När 450SX lanserades som kortslagig konfiguration 2004 fick den kort vevstake som är 114mm. Förutom dessa två vanliga finns 126mm som återfinns på 78mm strokerkittet och 121mm som finns på enbart 540SXS/560SMR.
Det finns 4st olika vevsakar. Den absolut vanligaste vevestaken är 129mm lång, den sitter i 250/400/450EXC/525. När 450SX lanserades som kortslagig konfiguration 2004 fick den kort vevstake som är 114mm. Förutom dessa två vanliga finns 126mm som återfinns på 78mm strokerkittet och 121mm som finns på enbart 540SXS/560SMR.
De vanliga 129mm/114mm
vevstakarna går att köpa från Prox och Wossner med god kvalitet för rimliga
pengar. 126mm tillverkas inte längre av KTM och får köpas från Thumper Racing som
säljer specialbeställda Carrillo stakar. 121mm vevstakar har utgått ur
produktion och går inte längre att beställa utan man måste köpa komplett
vevparti a 9000kr. Mig veterligen finns där ingen tillverkare av vevstakar till
denna motor (om man inte beställer oneoff från Carillo). Lösningen om man har en sådan är att montera en 8mm spacer under cylindern och
köra med standard 129mm vevstake.
Vevparti:
Det finns en uppsjö av vevpartier med olika slaglängder och olika vikter. Alla vevpartier passer rent fysiskt I alla vevhus men de måste matchas med rätt cylinder. Det vanligaste bytet är att montera en lättare 72mm SX vev på sin EXC när man trimmar och vill ha en rappare motor. Original strokervev såldes i SXS kittet och satt i exotiska 610 crate, sällsynt dålig hållbarhet och lite väl tung. Därför utvecklade thumper racing ett komplett vevparti med bättre specifikationer som både håller bättre och är lättare för en mer varvvillig motor. Priset är dock tämligen avskräckande.
Det finns en uppsjö av vevpartier med olika slaglängder och olika vikter. Alla vevpartier passer rent fysiskt I alla vevhus men de måste matchas med rätt cylinder. Det vanligaste bytet är att montera en lättare 72mm SX vev på sin EXC när man trimmar och vill ha en rappare motor. Original strokervev såldes i SXS kittet och satt i exotiska 610 crate, sällsynt dålig hållbarhet och lite väl tung. Därför utvecklade thumper racing ett komplett vevparti med bättre specifikationer som både håller bättre och är lättare för en mer varvvillig motor. Priset är dock tämligen avskräckande.
Tillgänliga vevpartier:
56.6mm 250EXC
63,4mm 450SX/SMR
68mm 540SXS
72mm lätt 525SX/560SMR
72mm tung 450EXC/525EXC
78mm 610 Crate
78mm Thumper Racing
Ventiler
Alla RFS motorer förutom 250EXC har 35mm insugsventiler och 30mm avgas. (250EXC har 28/24mm). 450SX och SXS/SMR modeller har ventiler i titan och övriga i stål. Titanventilerna är tillverkade av DelWest och av toppkvalitet. Dessvärre var de innan 2006 monterade i kopparstyrningar som inte är kompatibla varför ventilerna slets fort. Dessa problem upphörde när styrningarna byttes till sintrat järn. De flesta motorer med denna olyckliga kombination borde vara bytta eller rasade idag. Om inte så skall de åtgärdas innan motorn används.
Alla RFS motorer förutom 250EXC har 35mm insugsventiler och 30mm avgas. (250EXC har 28/24mm). 450SX och SXS/SMR modeller har ventiler i titan och övriga i stål. Titanventilerna är tillverkade av DelWest och av toppkvalitet. Dessvärre var de innan 2006 monterade i kopparstyrningar som inte är kompatibla varför ventilerna slets fort. Dessa problem upphörde när styrningarna byttes till sintrat järn. De flesta motorer med denna olyckliga kombination borde vara bytta eller rasade idag. Om inte så skall de åtgärdas innan motorn används.
Har du titanventiler och det börjar bli dags för byte skulle
jag rekommendera alla med en standardmotor att köra stålventiler istället.
Effektvinsten med titan är negligerbar och använder man inte varvstoppet
frekvent så duger stål.
De vanliga stålventilerna
som sitter i resten av programmet håller bra även om de ofta kräver frekvent
ventiljustering. Vid byte är det dock lämpligt att montera Kibblewhite ventiler
som håller bättre och inte kräver justering av ventilspelet lika frekvent.
När det kommer till
ventilfjädrar har där funnits flera lösningar som uppdaterats längs vägen. Använder
man stålventiler så rekommenderar jag 83036028144
vilket är en dubbelfjäder som fungerar väl och har snällare profil än de
koniska som satt på vissa årsmodeller.
Växellåda
Utväxlingen finns i flera
varianter beroende på användningsområde. I stora drag så finns det tätstegade
och glesare växellådor. För crossåka där skillnaden i hastighet är mindre
passar en tätstegad 4 växlad låda med hög etta bra medan det snabbt blir
plågsamt för bökig enduro och grusväg.
Antalet växlar varierar 4st
för SX, 5st för 450SXS och 6st för EXC/MXC/SMR. Har man en 4 växlad låda går
det utmärkt att köpa extra drev och uppgradera till 6 växlar, vanligt om man
har en 525SX och åker motard eller is och behöver ett bredare spann. En annan
vanlig ändring är att byta till en högre 6a på 525 EXC om man åker rally eller
grusväg. Alla drevkombinationer passar i blocket om man behöver ersätta en
rasad växellåda men man skall tänka sig för innan man blir allt för kreativ med
hybrider. Den glest stegade 525EXC lådan passar tex dåligt ihop med det
högvarviga temperamentet i en 450SX.
I nästa avsnitt handlar det om cylindrar, kolvar, kammar och vilka kombinationer som är lämpliga när man vill trimma.
Kommentarer
Skicka en kommentar