KTM Styrlager


Styrlager är en slitdel som i ideala fall i princip håller hojens livslängd men i realiteten behöver bytas allt för ofta då där kommer in vatten genom tätningarna. Vattnet rinner sedan ner i styrhuvudet och står kvar i höjd med nedre lagret vilket rostar. För att undvika detta så bör man regelbundet plocka av gaffelkronorna och smörja upp lagret och/eller fylla styrhuvudet med fett via en fettnippel. Värt att notera är att styrlagret skall justeras för att uppnå exakt rätt glapp. Både för spänt och för löst ger obehagliga styregenskaper. Youtubea om du är osäker på hur det görs.

KTM har valt samma styrlager på så gott som hela sitt modellprogram 125-1290. Märkligt nog har de dessutom valt en tumdimension. Där finns 2st reservdelsnr då det uppdaterades 2006 men där är ingen faktisk skillnad på delarna utan de är kompatibla. 54201081000 och 54201081100 heter originalet och de säljs för kring 300kr/st. (onlinepris 2020)

Lagret är ett koniskt rullager och består av en lös ytterbana som pressas i styrhuvudet och en innerbana som pressas på styraxeln. På lagerspråk heter lagret 45449/10 och har dimensionen 29,00×50,29×14,7.
Antingen kan man köpa det hos sin lokala industrileverantör  eller så går det utmärkt att köpa från bildelshandlare då det dessutom används som hjullager inom bla VAG gruppen då med artikelnr 311405625. Priset brukar då landa på ungefär 100kr/st för kvalitetslager (SKF,NTN,Timken etc).

Är man bekväm av sig så erbjuder AllBalls, Moose och liknande leverantörer färdiga kit med de båda lagren samt tätningar. De brukar dock vara duktiga på att ta betalt trots att det är made in china.

Och när du monterar det nya lagret, vräk på med fett och välj ett fett med god motståndskraft mot vatten så tar det längre tid innan det är dags igen....




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet