Tändstift till TPI (och andra 2t)

Alla blårykare från KTM och de flesta andra tillverkare använder sig sedan många år av samma typ av tändstift NGK BR  EIX
B=14mm gänga med 19mm längd
R=Resistor
7-10 =Värmetal: Högre siffra betyder stift som leder bort värme bättre och tolererar därför högre belastning på motorn utan att överhetta. Baksidan är att stiftet slår igen lättare då motorn inte belastas. Så en 85-150 bör åka med ett 9-10 och 250-300 med 7-8.
E= Standard koppar EIX=iridium

Alla dessa tändstift är således kompatibla med varandra rent fysiskt och för de flesta personer så spelar värmetalet mindre roll. Jag har kört många 300EXC på 9 utan problem och 125EXC på 8 utan att något trist händer även om det inte är teoretiskt optimalt.

KTM TPI tändstift

När KTM lanserade TPI cyklarna så skulle dessa klara EURO avgaskrav och går därmed periodvis mycket snålare än en förgasarcykel. Snål bränsleblandning är svår att få fyr på vilket ökar risken för misständning. För att verkligen vara säker på att få fyr på soppan så har KTM då beställt ett special tändstift från NGK som är ett vanligt BR7EIX men med 1.3mm elektrodavstånd istället för 0.8mm som är standard. Dessutom är stiftet ungefär 2mm längre. Detta gör att gnistan kommer längre ner i förbränningsrummet.
Större elektrodavstånd = större gnista. Baksidan är att det är svårare att få en stabil gnista vid högre varv varför stift för racingändamål vanligen har små elektrodavstånd och stift för trial har stora. På standard tändstift där elektroden är av koppar så går det att justera elektrodavståndet med en tång men på stift av iridium är detta inte möjligt då metallen är sprödare och går av om man böjer den.

Till 250-300 TPI rekommenderar KTM:

55439193000 NGK ZGR7G1-13G
Det trista med specialstiftet är att KTM tar 285kr för det. Ett BR7EIX kostar 100kr från lämplig leverantör.

Behövs det dyra specialstift till TPI då?
Nja! Ett standard BR7EIX stift skadar absolut inte hojen, där finns inget magiskt i ZGR7G1-13G trots många bokstäver i namnet.... 
Men som vanligt så är placeboeffekten betydligt större än den verkliga effekten. Bränslemapparna från KTM blir fetare och bättre jämfört med de tidiga årsmodellerna så snålgången minskar. Med mindre snålgång så minskar behovet av stora elektrodavstånd och man slipper de baksidor detta i sig innebär. När jag provat de båda alternativen på en 300 EXC TPI 2020 så känner jag ingen skillnad och jag upplever aldrig någon misständning oavsett vilket tändstift som sitter monterat. Så min rekommendation är att välja ett billigare BR7EIX eller BPR7EIX....


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3