Vilka produkter använder du?


I äkta sminktips-youtuber-anda tänkte jag tipsa lite om vilka produkter jag använder mig av när jag bygger motorer. Detta inlägg är garanterat osponsrat.



Gänglåsning:
Loctite är originalet och helt klart bäst. 243 är medium hållfasthet och det som KTM rekommenderar på en uppsjö av skruvförband. För muttrar i motorn som absolut inte får lossna använder jag mig av 2701 som är lite starkare, denna bör dock lösas med värme.

Tätningsmassa:
Det finns en uppsjö av produkter i olika prisklasser och alla lovar att de är överlägset bäst. Tidigare så rekommenderade KTM ThreeBond 1215 samt 1216E. Denna säljs under flera own brand tex HondaBond YamahaBond osv. Dessa två är båda riktigt bra men förhållandevis dyra och går inte att köpa över disk i Sverige. Den nuvarande rekommendationen är Loctite 5910 som turligt nog kan köpas på Autoexperten , Laitis mfl för rimliga pengar. Tätar bra, är lättjobbad men hopplös att få bort från fingrarna så ta på plasthandskar när du applicerar den.

Bromsrengöring:
Alla med självaktning som säljer bilkemi har sin egen bromsrengörare. Snabbdunstande superavfettning har många användningsområden och jag förbrukar ett antal liter årligen. Innehållet i burken skiljer sig åt mellan tillverkarna, CRC Brake cleaner är en gammal favorit som huvudsakligen innehåller Aceton och några procent Toluene. Fungerar bra utan att lukta för hemskt och Toluene är den aromat som inte är cancerframkallande. Just nu använder jag Berners variant som är ungefär likvärdig men har en bättre sprayburk.

Läser man på amerikanska forum stöter man ofta på varningar för bromsrengöring. Att de är giftiga, cancerframkallande framförallt om ångorna värms upp. Detta gäller dock endast de med klorerade kolväten i och det har varit förbjudet inom EU sedan många år.

Oljekanna:
När jag bygger motorer använder jag varken 556/WD40 eller någon fancy assembly lube utan en vanlig oljekanna fylld med de slattar garaget har att erbjuda. Jag lägger vikt vid att se till att oljepumpar och viktiga kanaler till vevlager etc är fyllda när motorerna lämnar bänken så att de inte startas helt torra. Kannan är ärvd och ger ett mer gediget intryck än Biltemas nyproduktion.

Värme:
Det är få saker som är så användbara som gasol i ett garage, värma fastrostade skruvar, värma drev som skall pressas på axlar så faller de på plats istället för att man skall bruka våld. Att utnyttja metallers egenskap att de expanderar i olika grad när de värms sparar mycket våld vid motorarbeten.
Tex så har jag en begagnad ugn för att demontera lager ur block, med värme så expanderar aluminiumet i blocket mer än stål i lagret varpå det faller ur av sig själv. Då minskar man dessutom risken att förstöra presspassningen. Klar vinst jämfört med huggmejsel och handslägga om det skall göras kallt.
För mindre värmjobb använder jag mig av en gammal Primus-gasolbrännare som även denna är ärvd men fungerar utmärkt. En dag jag känner mig rik skall jag köpa en Sievert Powerjet med elektronisk tändning,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet