Reflektioner kring 890 Adventure R Rally

 KTM har idag lanserat nya 890 Adventure Rally R med hjälp av sina dakarstjärnor och pompös marknadsföring

Components suspension on par with that found on the works KTM 450 RALLY, a unique color scheme, and bristling with race-derived parts, the only thing limiting the KTM 890 ADVENTURE R RALLY is the production run.


Med den marknadsföringen tänker att målgruppen för toppversionen Adventure R Rally är de som skall använda hojen för riktig offroadåka och drömmer om att ställa upp i något mindre långdistansrally. Det första som slår mig när jag tittar på specifikationerna är en flashback till när jag var på visningen av en Lamborghini superleggera, det pratas om hjulbultar i titan men samtidigt var den utrustad med läderklädsel och luftkonditionering. 


Fjädring: Det finaste WP har att erbjuda, framgaffel med conevalve och bakdämpare med högklassigt innehåll. Samtidigt har man stympat framgaffeln till 270mm fjädringsväg och settingen är tokmjuk. Hela poängen med den dyra exotiska conevalvemekanismen går i min mening förlorad när man konfigurerar den så. 

Bromsar: Dubbla 320mm framskivor med 4-kolvsok är för mycket broms på löst underlag även om man har kurvABS. Legendariska 950 Rally vann Dakar med 1st 320mm skiva och 2-kolvsok. Sen känns det måttligt premium att Brembo har blivit ersatt med noname

Hjul: KTM marknadsför att där sitter smalare DID Dirtstar fälgar monterade på Rallyn. Bakfälgen är dock fortfarande 4,0" bred dvs avsedd för gatdäck och inte 2,5" som är brukligt för offroaddäck. Framfälgen är 2,15 dvs även detta för att få bra profil på gatdäck i första hand. Dessutom har man valt vanliga DID dirtstar och inte de mer hållbara STX eller Excel som hade varit förstahandsvalet om hjulen skall hålla för tung hoj i terrängen.

Luftfilter i papper på en rallyhoj. Really???? Alla riktiga offroadhojar har skumfilter för det är det enda som håller tätt mot det finkorniga dammet från grusväg utan att sättas igen på nolltid.


Min summering blir att KTM har valt den billiga och enkla vägen att positionera sig på marknaden med en exklusiv specialversion utan någon egentlig substans. Avsedd för publiken som vill prata om en Cone Valve i framgaffeln men aldrig kör så hårt att den öppnas.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3