Mappa KTM 150 TPI

 I mitt pågående projekt att mappa KTM/Husqvarna/GASGAS 2t med TPI insprutning har turen nu kommit till 150cc modellen. Först ut blev en Husqvarna TE 150I men detta gäller även för KTM 150 TPI. Alla TPI modeller använder sig av samma Siemens/VDO/Contitech M3C ECU och den stödjer dubbla mappar. Map1 är performance och map2 anges som soft och är lite mjukare i kraftleveransen avsedd för förhållanden med sämre fäste. I manualen står det följande changing the ignition timing map.


På 250/300TPI har man mycket riktigt en snällare tändningsmapp för att vaska lite effekt när avgasporten öppnar så man minskar effektkicken och får ett lugnare uppträdande. Men på 150 TPI hittade jag följande när jag läste ur senaste mappningen som heter KM517EU20025001:

Där är absolut ingen 0 (noll) skillnad i tändningsmapparna mellan map1 och map2. Den lilla skillnaden som finns ligger i bränslemappen där map2 är lite fetare än map1, sannolikt så att det är något fetare än optimalt för att minska effekten och uppträda mjukare. I bilden nedan ser ni en jämförelse mellan 1 och 2, värdet 0 betyder ingen skillnad, värden över noll betyder att map2 ger mer bränsle. 

 


 Så mellan 21-64% trottelöppning och varvtal 5000-9000 dvs mellanlast så är map2 något rikare på soppa. Skillnaden är dock så liten att det är tveksamt hur mycket man känner av det. Får utvärdera hur stor skillnaden är i bänk vid tillfälle men den är verkligen subtil vid provkörning. Jag hade då inte köpt mig en mapswitch.

Varför man väljer att inte ändra i tändningsmappen övergår mitt förstånd då det är den gängse metoden. Att minska förtändningen är den absolut effektivast för att momentant minska effekten och där finns gott om justermån att göra detta då tändningsmappen är väldigt mellanmjölk. Där finns gott om plats att göra Soft ännu mjukare och ge Performance mer effekt. Den första betatesten resulterade i följande tändkurva:





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Riktning vs balansering av vevaxlar

KTM LC4 standardras del 3