Felsökning av en omöjlig KTM 690.

 Håller på och felsöker en KTM 690 SMC 2009 som jag inte får någon ordning på, håller på att bli totalt gråhårig då jag inte får den att gå. Symptomen är att den är svårstartad och när den väl startar så går den illa när man ger gas. Ibland startar den inte ens på startgas för att därefter 5 min senare snällt hoppa igång och gå stabilt på tomgång i 30sek för att därefter dö igen. 

Spjällhus: 
Dessa tidiga spjällhus har 2st TPS som skall justeras och vara i synk för att sprutet inte skall få spunk. För att felsöka så ansluter man med TuneECU och kontrollerar motståndet med stängd trottel samt då man trycker spjällhuset stängt. TPS sensorerna rapporterar rätt värden vid samtliga mätpunkter. Spjällhuset är dessutom rengjort. 

Bränsletillförsel:

Tanken är tömd och soppan utbytt. När jag plockade ner så såg jag att tryckslangen till soppan hade en kink i sig så passade på att byta soppapump till en Quantum som jag föredrar framför originalet. Passade också på att byta slangar och filter. Det var då dags för ett filterbyte med tanke på vad som kom ut. Kontrollmätning av soppatrycket gav 48psi dvs normalt. Provade även att byta relät till bränslepumpen. Då jag inte hade någon extra bränsletrycksregulator så provade jag att ta tanken komplett med pump, slangar och allt från en fungerande cykel. Injektorn är även den bytt till en känt fungerande. Summa summarum så är alla delar i bränslesystemet antingen nya eller överlånade från en fungerande hoj. Helt utan resultat dessvärre.....

ECU:
Initialt provade jag att flasha i flera olika mappar för att se om där fanns något mjukvarufel som gav symptomen. ECU kommunicerar korrekt och det spelade ingen roll vad jag hade för mapp i och ECU spottar inte ur sig några felkoder. ECU rapporterar rimliga värden på temp/lufttryck osv. För att vara säker på att där inte är något fel i hårdvaran så lånade Johan Altzar ut en ECU jag kunde byta med. Dessvärre gjorde inte detta heller någon skillnad. 

Tändning:
Där är visuellt fin gnista. Bytt tändstift och tändhatt. Mätt tändhatten och den har korrekt motstånd. Mätt tändspolen och den har korrekta värden jämfört med boken. Rengjort jordpunkter för tändspolen. Bytt batteri och kontrollerat att voltregulatorn ger 14V då motorn startar, dragit åt batteripolerna. 

Har beställt en ny tändspole men KTM har ännu inte kunnat leverera en. Någon som har en tändspole att låna ut? Reservdelsnr 75039006000

Möjligheter kvar inom tändning:

Avmagnetiserat svänghjul?
Trasig stator? (har mätt motstånd och det är ok)
Trasig pickup?
Avbrott i kabelhärva?

Övrigt:

Kontrollerat ventilspelet och det är korrekt. 


Någon som har en ide om vad jag glömt? 







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet