Mappa KTM 150/250/300 TPI del 2

 I del 1 så fick ni en intro till hur det tekniskt går till att locka ur minnet ur TPI ECUn och hur man identifierar mapparna. Här tänkte jag berätta om hur jag gör för att ta fram en bättre inställning.

Till en TPI finns följande mappar jag håller på och pillar i. Där finns fler än de jag listar tex korrigering av lufttryck, extra soppa vid kallstart och liknande. Huvudmapparna är följande:

1. Luftmängd vs crankcase pressure sensor (det är orsaken till att cykeln börjar gå skit när CCP sensorn strular)

2. Luftmängd vs TPS

3. Målvärde för bränsle

4. Oljemängd vs TPS vs RPM

5. Tändning

6. Fläkt

I mapp 1 och 2 försöker ECU räkna fram hur mycket luft som motorn sög i sig detta varv utifrån både mängden gaspådrag samt hur högt vevhustrycket är. Sedan finns där mapp 3 som anger ett målvärde för hur mycket bränsle som skall sprutas in vid en given luftmängd då detta varierar med motorns belastning. De flesta som mappar om TPI motorer justerar mest i målvärdesmappen och låter beräkningarna för luftmängd vara, detta fungerar väl så länge man inte justerar motorns luftflöde för mycket med tex portning eller ändrad inställning av avgasporten. Jag väljer att justera även i mapp 1+2 i de fall man även justerar avgasportens fjäder då varvtalet för öppning ändras och det kompenserar den inte för automagiskt. 

Oljemappen anger hur mycket olja den elektriska separatsmörjningen skall pytsa in beroende på varv och gaspådrag. Här är alla överens om att KTM har satsat på att klara miljökrav och inte maximera livslängden på kolvar och lager. Här behövs en ordentlig justering och en cykel mappad  av mig drar minst dubbelt så mycket olja som standard. Olja är billigare än vevstakar....

Tändningsmappen är äntligen i 3d med TPS (gaspådrag) som faktor. Detta har gjort att TPI har en betydligt bättre tändningsmapp från fabrik än tidigare. På förgasarhojarna så hade man samma tändningsmapp oavsett gaspådrag och det gör att man måste ta till tämligen drastiska kompromisser för att det inte skall spika. Fortfarande så är dock TPI tändningsmappen tämligen konservativ och här finns en hel del effekt och gassvar att hämta med en aggressivare mapp. 


Här är ett utdrag där man ser tändningsmappen på fullgas för TPI, förgasarhojarna och min egenutvecklade mapp. Detta är dock fortfarande gångbart på vanlig pumpsoppa, vill man ha ännu mer så har jag även tändningsmapp för Aspen 102.

TPI har ju enl ovan dubbla tändningsmappar precis som sina äldre förgasarsyskon där map 2 är snällare för att tämja effekten vid sämre grepp. Skillnaden mellan 1 och 2 på TPI är dock betydligt mindre än på förgasarmodellerna så många känner ingen skillnad. Vid ommappning brukar jag därför lägga in en tändningsmapp som är betydligt elakare än original på 1 och sen en riktigt snäll på 2 för geggenduro.

Fläkt anger vid vilken temperatur fläkten skall starta och stanna samt önskad hastighet. Här finns möjlighet att ändra upplägget beroende på om man kör svensk brötenduro eller snabba sanddyner i sahara. 

Så hur gör man en bra mapp?

Att göra något som ger mer effekt än originalet är inte jättesvårt. Lägg på 3 grader mer tändning över hela registret, öka bränslemängden några % så den inte går så snålt och dubbla oljemängden. Vips har du något som i byxdynon känns bättre än standard. Exakt hur jag gör och hur mycket jag justerar på olika ställen är inget jag delar med mig av, det är en hel del tid och pengar nedlagt i processen och det går allt för lätt att bara kopiera jobbet om man är flink teknisk.

Där finns några stora aktörer på marknaden för TPI mappning TSP -Twostroke Performance i Australien samt Coober i Österrike. Båda levererar en bra produkt men det är inte magi och inte fullt så bra som de vill påskina och ta betalt för. Min främsta invändning är att den är 0% anpassad för individen utan det är onesize som gäller. En motionär som kör mycket brötenduro prioriterar mjukt gassvar före effekt, den som kör cross på tung sandbana behöver maximal effekt och gärna ordentligt med olja för att grejerna skall hålla. osv osv. 


Är du intresserad av att lära dig mappa så köp hårdvaran och sätt igång att läsa på samt prova prova prova. Är du intresserad av att få din TPI mappad av mig hör av dig via kontaktfältet eller via Facebook.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet