Mappa KTM 150/250/300 TPI del1

 KTM TPI/Husqvarna i/GASGAS EC 150/250/300 delar alla ECU. Det är en Siemens/VDO/Contitech M3C som sitter i flertalet anda mc bla en del modeller från Ducati. Enheten stöder mapswitch där man har 2 mappar av varje och kan byta mapp under drift. Enheten är låst från fabrik men med specialiserad utrustning går det att programmera. Detta görs via anslutningen till kabelhärvan. Processen är dessvärre inte lika smidig som när man mappar om öppna ECU där det finns färdig programvara utan här finns flera hinder på vägen då tillverkaren inte vill att man skall in och rota.

Processen inleds med att  man demonterar ECU från hojen och ansluter den till programmeringshårdvaran. Vilken utrustning som används skiljer sig mellan olika ECU och de företag som specialiserar sig på mappning har vanligtvis flera..

Urläsningen från ECU minnet resulterar i en .bin fil. Filen är rå hexdata dvs helt oläsligt för alla utom rainman och nu kommer utmaningen att i all denna data leta upp var mapparna finns samt hur de samverkar och modifiera dessa för att uppnå det man önskar. Här är ett exempel på hur rådatan ser ut i ett område av för mig okänd signifikans men just här finns det ingen mapp. 

 


Här är ett område i filen där man utifrån hexvärdena kan misstänka att där finns en mapp för talen är inte så slumpmässiga utan ser ut att kunna hänga ihop. Så vad hittar vi där då?




Plottar vi upp talen i den förra bilden till en graf så framträder denna mapp. För den som sett mappar förut så känner man lätt igen att det där är en tändningsmapp med TPS RPM och förtändning på grafens axlar.

Den mest kända programvaran för detta arbete är Winols som har en del inbyggda funktioner för att identifiera mappar men framförallt så går det för de flesta ECU att köpa färdiga definitioner där någon annan har letat upp mappar och inställningar. Dessa kallas Damos och underlättar processen påtagligt, de som utvecklat filerna tar dock ordentligt betalt för sin kunskap.

Så nu har du antingen via många timmars jobb eller hål i plånboken och Damos tillgång till var mapparna finns i filen så du kan börja modifiera mot din önskan om högre effekt. 


Mer om det i del 2


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Riktning vs balansering av vevaxlar

Rätt olja i KTM hydraulkoppling

Glykol din vän i kylsystemet